Friday, March 9, 2012

... muhasabah diri

Bile cakap pasal SPM je org da takut an. Yela. Orang kata tu titik ke dua dalam merangka masa depan lepas PMR. Tahun ni pun aku nak amek SPM da. PMR aku pun takde la hebat mane pun kan? Adela terselit-selit A kat result tu. Macam mane boleh dapat pon aku x tau.

Aku pergi kelas tambahan luar. Ade sorang cikgu ni kate kalau sorang budak leh dapat straight A dalam PMR ni die x kisah sangat. Sebabnye sama ade dia bertuah atau dia belajar last minute macam aku. Tapi aku x de la dapat straight A.

Kalau ade budak dapat straight A dalam SPM x mungkin sebab lucky atau blajar last minute. Budak tu mesti belajar sungguh2 dari form 4. Yela. SPM ni susah bai ! Tahap paling tinggi dalam sistem persekolahan. Unless STPM la. xkan senang2 je boleh dapat straight A.

Bile aku pikir balik ape yang cikgu aku cakap, aku selami balik diri aku dari mula. Mase PMR pun aku rase cuma luck aku je kut atau sebab aku study last minute. Mane taknya. Math Form 3 yang x penah lulus alih2 boleh plak B. Tabiat aku ni suka study last minute. Biasanya nak dekat exam penting macam akhir tahun ke baru aku study blik satu buku. Otak aku ni slow sikit. Susah nak paham ape yang cikgu ajar. Kadang2 cikgu aku pun naik baran ngan aku sebab susah nak faham. Sampai atuk aku belikan satu botol kismis kasi aku makan.

Kalau nak ingat balik, mase Form 4 aku banyak main. Cikgu ajar aku berangan. Aku anggap Form 4 honeymoon year after PMR. Sistem pembelajaran aku tinggal gitu je. Tapi sekarang bile aku remind balek perangai aku, aku hampir nak nangis. Kadang2 aku tanya pada diri aku. Ade ke peluang untuk aku berjaya? Macam mana dengan harapan mummy daddy aku? Macam mana dengan masa depan aku? Macam mane dengan cita2 aku?

Cita2? Sebenarnya aku nak jadi PILOT. Tapi sejak rabun, aku tau aku dah tak de peluang nak kejar cita2 aku yang satu tu. serius aku jarang pikir cita2 lain. Aku hanya pikir kapal terbang, awan, juruterbang. Dalam laptop aku pun ade la dalam satu album berkaitan dengan PILOT. Patutnya ade dua tapi satu dah hilang. So, korang jgnla jd mcm aku. Kita kena berubah dan aku pun nak berubah. Aku ingatkan orang seolah-olah aku ingatkan diri aku sendiri. Sama-sama la kite pikir ye,,,

No comments:

Post a Comment